ژورنال های جعلی یا هایجک شده!

چاپ مقاله

ژورنال های جعلی یا هایجک شده! (Fake/Hijacked Journal)

کلاهبرداری و سوء استفاده از نام و اعتبار یک ژورنال معتبر ، توسط افرادی سودجو جهت فریب نویسندگان مقالات و پژوهشگران!

در طول سالهای اخیر به دنبال رشد قابل توجه علاقه مندی دانشجویان جهت چاپ مقالات خود در ژورنال های بین المللی و در عین حال ناآگاهی از معیارها و شاخص های صحیح این فرآیند (نظیر درک اشتباه از مفهوم ژورنال های open access) ، فرصتی برای کلاهبرداران پدید آورد که با جعل هویت برخی مجلات علمی معتبر ( از جمله شناسه ISSN ، اطلاعات شناسنامه ای ژورنال ، و….) وبسایت هایی را بعنوان وبسایت اصلی ژورنال بصورت حرفه ای ایجاد نمایند و در قبال دریافت مبالغ هنگفت ، مقالات را به چاپ آنلاین برسانند!

بعنوان یک نمونه ژورنال جعلی میتوان به مجله هایجک شده نشنال پارک سوئیس (در آدرس جعلی naukpublication[dot]org) اشاره نمود که متاسفانه تقریبا اغلب مقالات آن را نویسندگان ایرانی تشکیل داده اند.

اولین ژورنال هایجک شده مربوط به ژورنال سویسی Archives des Sciences بوده است. و بنا به گزارش ها، در طول سالهای ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ بیش از ۲۰ ژورنال جعل شدند (wikipedia) عمده این ژورنال ها ، مجلاتی بودند که فقط نسخه چاپی (print-only journals) داشته اند، و همین امر فرصتی برای کلاهبرداران پدید آورد تا با ثبت دامنه ای بنام آن ژورنال فعالیت خود را رسمی جلوه دهند.

به جهت اهمیت این موضوع  و اطلاع بخشی در میان جامعه دانشگاهی ، وزارت علوم تحقیقات و فناوری در گزارش های دوره ای خود در خصوص معرفی ژورنال های نامعتبر ، بخشی از این گزارش را اختصاص به معرفی ژورنال های تقلبی یا هایجک شده قرار داده است. از سوی دیگر بسیاری از وبسایت ها و گاها وبلاگ ها در فضای وب سعی در معرفی و بروز رسانی فهرست این قبیل ژورنال های جعلی می دارند.

 

Comments

 
9 + 2 =  Solve This To Prove You are a Real Person, not a SPAM script.

Site Map | Printable View | دانلود کتاب مقاله پایان نامه | تهیه استاندارد | پسورد دانشگاه |© شرکت هوشمند رایانه طاها

بررسي درصد تشابه مقاله
خرید اکانت uptodate
تبادل لینک رایگان

لینک دوستان ( نحوه ی تبادل لینک و مشاهده سایر لینک ها )